Konkurs Chopinowski 2015

Dang Thai Son: Chopina usłyszałem po raz pierwszy w górach

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2015 11:00
W cyklu "Portrety jurorów Konkursu Chopinowskiego" przedstawiliśmy sylwetkę i dokonania laureata pianistycznych zmagań z 1980 roku.
Audio
  • Sylwetka Dang Thai Sona, jurora XVII Konkursu Chopinowskiego (Opowieści po zmroku/Dwójka)
Dang Thai Son urodził się w 1958 r. w Hanoi. Naukę gry na fortepianie rozpoczął pod okiem matki, następnie kontynuował studia z Vladimirem Natansonem i Dmitrim Bashkirovem w Konserwatorium Moskiewskim
Dang Thai Son urodził się w 1958 r. w Hanoi. Naukę gry na fortepianie rozpoczął pod okiem matki, następnie kontynuował studia z Vladimirem Natansonem i Dmitrim Bashkirovem w Konserwatorium MoskiewskimFoto: Jason Taellious/flickr/cc

- Moje dzieciństwo przypadło na czas wojny w Wietnamie. Zostałem więc ewakuowany wraz z rodziną w góry - wspominał znakomity pianista. - Pierwszy kontakt z muzyką miałem, jako siedmiolatek, dzięki mojej matce. Słuchanie nokturnów czy mazurków wśród wieczornej górskiej ciszy to było niezwykłe doświadczenie. Choć bardzo długo nie kształtowałem techniki pianistycznej, rozwijałem od najmłodszych lat swoją wrażliwość - wyjaśnił.

Kolejnymi etapami w karierze Dang Thai Sona były Chopinowskie partytury i nagrania przywiezione przez jego matkę z Polski, studia w Konserwatorium Moskiewskim oraz wymarzony Konkurs Chopinowski, na który dostał się dzięki... swojemu pochodzeniu.

***

Tytuł audycji: Opowieści po zmroku

Prowadzą: Klaudia Baranowska i Róża Światczyńska

Goście: Dang Thai Son (pianista), Stanisław Leszczyński (teoretyk muzyki)

Data emisji: 28.09.2015

Godzina emisji: 21.45

W jury XVII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego, któremu przewodzi prof. Katarzyna Popowa-Zydroń, obok zwycięzców i laureatów głównych nagród poprzednich edycji Konkursu (m.in. Marthy Argerich, Adama Harasiewicza, Garricka Ohlssona, Dang Thai Sona, Yundi Li, Piotra Palecznego, Ewy Pobłockiej,Janusza Olejniczaka) zasiądą także uznani koncertujący pianiści i znakomici pedagodzy.

mm/ei

Czytaj także

Martha Argerich: wiek przynosi kompleksy

15.09.2015 12:00
- Gra na fortepianie zmienia się jak ciało... Z czasem coraz mniej jest w niej świeżości - zdradziła słuchaczom Dwójki jedna z najwybitniejszych pianistek naszych czasów.
Martha Argerich. Słuchaczy uwodziła nie tylko jej magiczna gra...
Martha Argerich. Słuchaczy uwodziła nie tylko jej magiczna gra...Foto: PAP/DPA/Horacio Paone
Posłuchaj
60'25 Radiowy portret Marthy Argerich z udziałem m.in. Mischy Maiskiego i Nelsona Freire (Opowieści po zmroku/Dwójka)
więcej

- Mimo to nie można imitować samego siebie. Trzeba wciąż szukać nowych rzeczy w dobrze znanych utworach - podkreślała Martha Argerich, zwierzając się jednocześnie, że coraz częściej zdarzają jej się artystyczne wątpliwości. Trudno jednak uznać, że to dowód kryzysu związanego z obecnym etapem w życiu pianistki. Taka niepewność (a może po prostu odpowiedzialność) towarzyszyła jej miłości do fortepianu niemal od początku, czyli od trzeciego roku życia.

- Jako dwunastolatka poczuła się zagubiona i na kolejne dwa lata zupełnie przestała grać - wspominała córka Argerich, Stephanie. - Czułam się, jakbym straciła władzę w nogach, a potem znowu zaczęła biegać - zdradziła sama pianistka.

W audycji mowa była także o przyczynach tego młodzieńczego kryzysu, o tym, jak wiele Martha Argerich zawdzięcza Juanowi Perónowi, oraz o słabości pewnego słynnego polskiego teoretyka muzyki do pięknej Argentynki.

W cyklu "Po pierwsze: Chopin" przybliżamy Państwu sylwetki jurorów XVII Konkursu Chopinowskiego.

***

Audycja: Opowieści po zmroku

Przygotowała: Klaudia Baranowska

Goście (z nagrań archiwalnych): Martha Argerich, Stephanie Argerich (córka pianistki), Nelson Freire i Mischa Maisky (jej przyjaciele i współpracownicy), Stanisław Leszczyński (dyrektor artystyczny festiwalu "Chopin i jego Europa"), Aleksander Laskowski (publicysta muzyczny)

Data emisji: 2.03.2015

Godzina emisji: 21.00

mm/jp

Czytaj także

Janusz Olejniczak: muzyka polega na opowiadaniu

30.08.2015 15:00
- Ocenianie gry innych pianistów jest dużo łatwiejsze niż granie samemu. Lepiej słuchać i oceniać przez 12 godzin niż wyjść na estradę na pół godziny - mówił juror Konkursu Chopinowskiego Janusz Olejniczak.
Pianista Janusz Olejniczak przy zabytkowym fortepianie Erard 1849 w warszawskiej Filharmonii Narodowej przed koncertem z okazji 193 rocznicy urodzin Fryderyka Chopina, Warszawa 27.02.2003 r.
Pianista Janusz Olejniczak przy zabytkowym fortepianie Erard 1849 w warszawskiej Filharmonii Narodowej przed koncertem z okazji 193 rocznicy urodzin Fryderyka Chopina, Warszawa 27.02.2003 r. Foto: PAP/Andrzej Rybczyński
Posłuchaj
60'36 Janusz Olejniczak bohaterem cyklu "Portrety jurorów Konkursu Chopinowskiego" (Opowieści po zmroku/Dwójka)
więcej

Był najmłodszym laureatem Konkursu Chopinowskiego w 1970 r., dziś sam ocenia młodych uczestników. - Bogactwo odcieni, które daje Chopin, jest ogromne. Dlatego ten konkurs wciąż istnieje i cieszy się coraz większą popularnością. Chciałbym słuchać pianisty jak opowiadania. Na tym polega muzyka - wyjaśniał swoje kryteria oceny Janusz Olejniczak.

O wrażliwości Janusza Olejniczaka na barwę muzyczną oraz o ogromnej samotności pianisty opowiedzieli siostra artysty, Dorota Olejniczak-Budejko, oraz Andrzej Bauer i Jerzy Kisielewski.

***

Audycja: Opowieści po zmroku

Prowadziła: Barbara Schabowska

Goście: Janusz Olejniczak, Dorota Olejniczak-Budejko, oraz Andrzej Bauer i Jerzy Kisielewski

Data emisji: 16.03.2015

Godzina emisji: 21.00

fbi/bch

Czytaj także

Wojciech Świtała: nie róbcie z Chopina towaru!

30.08.2015 09:00
- Polscy pianiści nie muszą być chopinistami. Nie warto grać tej muzyki na siłę, nawet jeśli to trampolina do kariery - przestrzegał juror Konkursu Chopinowskiego.
Wojciech Świtała
Wojciech ŚwitałaFoto: PAP/Radek Pietruszka
Posłuchaj
60'15 Sylwetka znakomitego chopinisty Wojciecha Świtały (Opowieści po zmroku/Dwójka)
więcej

- Niestety przed konkursem okazuje się, że wielu pianistów, którzy wcześniej ignorowali Chopina, okazuje się specjalistami od jego muzyki. Ale Chopin bardzo szybko i bezwzględnie obnaża tego typu nieszczerość - wyjaśniał Wojciech Świtała, odwołują się zwłaszcza do zmagań w 2010 roku.

Znakomity pianista opowiadał także m.in. o prywatnym historycznym fortepianie Erarda, który kupił na Allegro, oraz o swoich muzycznych początkach. A debiutował w wieku kilku lat, dyrygując ariami Mozarta i Verdiego.

***

Tytuł audycji: Opowieści po zmroku

Prowadzą: Róża Światczyńska, Marcin Majchrowski

Goście: Wojciech Świtała (pianista), Michał Pepol (wiolonczelista Royal String Quartet), Szymon Krzeszowiec (skrzypek Kwartetu Śląskiego) i Lech Dudzik (reżyser dźwięku).

Data emisji: 4.05.2015

Godzina emisji: 21:00

mm/mc

Czytaj także

Piotr Paleczny. Szkic do portretu

30.08.2015 10:00
- Ta pianistyka jest nieprawdopodobnie energetyczna, wyrazista, mocna – mówiła o Piotrze Palecznym, zdobywcy III miejsca na Konkursie Chopinowskim w 1970 roku, prof. Alicja Paleta-Bugaj.
Studiując u prof. Ekiera, wiedziałem, że jestem szczęściarzem będącym najbliżej prawdy artystycznej o Chopinie, wspominał w Dwójce prof. Piotr Paleczny (za zdj.)
"Studiując u prof. Ekiera, wiedziałem, że jestem szczęściarzem będącym najbliżej prawdy artystycznej o Chopinie”, wspominał w Dwójce prof. Piotr Paleczny (za zdj.) Foto: Cezary Pecold/PAP/CAF
Posłuchaj
54'51 Chopinowscy jurorzy: Piotr Paleczny (Opowieści po zmroku/Dwójka)
więcej

Prof. Piotr Paleczny, bohater kolejnej audycji Dwójkowego cyklu przybliżającego jurorów tegorocznego Konkursu Chopinowskiego, wspominał m.in. ów jakże ważny moment w jego drodze artystycznej, jakim było wyróżnienie sprzed 45 lat. - Do dziś pamiętam piekielny ból głowy, kiedy czekałem na werdykt. Ból ustąpił w momencie, kiedy poznaliśmy wyniki – opowiadał, podkreślając, jak radykalną zmianę w jego życiu przyniosła decyzja ówczesnego jury.

Czy udało się mu przełamać etykietkę "chopinisty"? W jakim sensie, jak przyznał, "nie zawsze był grzecznym studentem"? I dlaczego "jego Chopin" jest w tej chwili bardziej wyzwolony niż wcześniej?

***

Tytuł audycji: Opowieści po zmroku

Prowadzi: Anna Skulska

Goście: prof. Alicja Paleta-Bugaj, prof. Antoni Wit, prof. Ryszard Zimak i Dang Thai Son

Data emisji: 8.06.2015

Godzina emisji: 21.00

Muzyczny suplement, w którym wysłuchaliśmy nagrań w wykonaniu bohatera audycji, przygotowała Róża Światczyńska.

jp/mc

Czytaj także

Konkurs Chopinowski. Nie myj rąk w śniegu!

17.09.2015 15:00
- Większość konkursów nie wypadła dla mnie pomyślnie. Ale dzięki temu dużo się nauczyłem i mogłem tę wiedzę przekazać studentom - mówił prof. Andrzej Jasiński, juror XVII Konkursu Chopinowskiego.
Prof. Andrzej Jasiński (na zdj.) wykształcił wielu pianistów, m.in. Krystiana Zimermana i Zbigniewa Raubo
Prof. Andrzej Jasiński (na zdj.) wykształcił wielu pianistów, m.in. Krystiana Zimermana i Zbigniewa Raubo Foto: Tomasz Jurgielewicz (tomjur.com)/lic. CC BY-SA 3.0/Wikimedia commons
Posłuchaj
59'51 Jurorzy XVII Konkursu Chopinowskiego. Sylwetka prof. Andrzeja Jasińskiego (Opowieści po zmroku/Dwójka)
więcej

W roku 1960 nasz bohater zdobył - ku własnemu zdziwieniu - I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Marii Canals w Barcelonie. Ów sukces poprzedzony był jednak dwoma gorzkimi porażkami. W 1958 roku, dwa tygodnie przed Konkursem im. George Enescu w Bukareszcie, skaleczył palec i nie mógł ćwiczyć. Rok później świetnie przygotował się fizycznie i psychicznie do Konkursu Chopinowskiego. Tym razem zgubiła go lekkomyślność. - W Filharmonii Narodowej nie było bieżącej wody. Umyłem więc ręce w śniegu i nie zdążyłem ich przed występem rozgrzać - wspominał po latach z uśmiechem.

Spośród wielu artystycznych wojaży prof. Jasińskiego, najbardziej w przygody obfitowały wyjazdy do Związku Radzieckiego. Pewnego razu zamiast na własny recital trafił na... Syberię.

***

Tytuł audycji: Opowieści po zmroku

Prowadzi: Anna Skulska

Goście: prof. Andrzej Jasiński, Alicja Paleta-Bugaj, Piotr Paleczny, Zbigniew Raubo i Krystian Zimerman (pianiści)

Data emisji: 8.09.2015

Godzina emisji: 21.45

W jury XVII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego, któremu przewodzi prof. Katarzyna Popowa-Zydroń, obok zwycięzców i laureatów głównych nagród poprzednich edycji Konkursu (m.in. Marthy Argerich, Adama Harasiewicza, Garricka Ohlssona, Dang Thai Sona, Yundi Li, Piotra Palecznego, Ewy Pobłockiej, Janusza Olejniczaka) zasiądą także uznani koncertujący pianiści i znakomici pedagodzy.

mm